Het zit in de genen

Mijn oma was een fanatiek handwerkster. Borduren, breien en naaien, ze kon het allemaal en ook nog eens goed. Als kind kregen we regelmatig een nieuwe zelfgebreide trui. Soms prachtig, vaak veel te kinderachtig of gewoon niet je smaak. Maar natuurlijk altijd met ‘dank u wel oma!’

Mijn oma had ook altijd een goede naaimachine in huis, die regelmatig vervangen moest worden voor een nog mooiere met nog veel meer functies. De ‘oude’ werd dan doorgeschoven. Zo komt het dat mijn moeder en uiteindelijk ook ik een goede naaimachine kregen.

Ook mijn moeder had plezier in het naaien toen ik nog jong was. Ik herinner me de zelfgemaakte joggingpakjes, zomerjassen en broeken. Haar doel was om het net zo mooi te maken dat het er niet meer als ‘zelfgemaakt’ uit zag. En al snel sloeg het naaivirus naar mij over. Als 7-jarige naaide ik mijn eerste smurfenmuts voor een toneelstukje op school. Natuurlijk begon ik met recht-toe-recht-aan naaiwerk. En in de loop van de tijd werden de naaiprojectjes moeilijker en mooier. Als ik een techniek nog niet kende, dan probeerde ik het gewoon. Gelukkig heb ik een erg goed ruimtelijk inzicht en kan ik daardoor goed vooruit denken. En ach… anders is er altijd nog het tornmesje.

Maar naast dat ik het ontzettend leuk vind om te naaien, is het erg handig dat ik het in mijn genen heb! Ik verslijt broeken aan de lopende band. En vanwege mijn lengte is zelfs de korte maat broeken te lang voor mij. Laatst zei de verkoopster in de winkel dat ze een broek helaas niet meer in lengtemaat 30 hadden. Maar wat maakt het uit? Dan neem ik toch een extra lange. Afknippen en omzomen moet ik sowieso. Inmiddels vraag ik me wel af wat ik eens zal doen met alle reststukjes broek die ik overhoud. Toch maar eens vragen of ik voortaan ‘korting’ kan krijgen…

IMG_2477

Geef een reactie

