Oude Jeans + Recycling = Rejeans

Ik vraag me altijd af hoe dat bij andere mensen gaat. Verslijten jullie ook spijkerbroeken? Bij ons groeit de stapel versleten spijkerbroeken van manlief en van mij inmiddels flink. Altijd op dezelfde plekken in het kruis of tussen de bovenbenen. Terwijl de rest van de broek nog prima in orde is. En aangezien ik niet van het weggooien ben, zoek ik er een nieuwe bestemming voor. Kleuterzoon verslijt ook broeken of groeit er gewoonweg uit. En van maatje 32-32 valt heel goed een nieuw maatje 110 te maken. Inmiddels heb ik al een aantal Rejeansen op mijn naam staan.

Het recept voor een Rejeans:
1 oude spijkerbroek
tornmesje en schaar
1 knoop
garen
inspanning en tijd

Het is weer eens wat anders dan een lap stof op de markt kopen en het patroon knippen. Hier begint het werk met tornen en knippen. Ik gebruikte wederom het favoriete broekpatroon uit Ottobre 4/2012. Verder probeer ik zo veel mogelijk originele details te behouden. Zo leg ik bijvoorbeeld het voor- en achterbeen aan één stuk op de zijnaad van de originele broek. Ook de achterpas heb ik deze keer hergebruikt. De kontzakken zijn verplaatst naar de benen, de tailleband is een stukje ingekort maar heeft wel nog de originele riemlusjes, en zelfs het label op de achterkant zit op z’n plek.

Zoonlief was meteen enthousiast en vindt de broek ‘heel fijn!’. Dat is weer een voordeel. Zo’n eerder gedragen broek is al een stuk soepeler en geeft ondanks het smalle model veel bewegingsruimte.

WP_20141110_005[1] WP_20141110_006[1]

One thought on “Oude Jeans + Recycling = Rejeans

  1. Pingback: Spijkerbroek + gat = Rejeans | CoccolaMi

Geef een reactie

