Voor een dubbeltje op de eerste rang

De kinderen groeien en dat merk je aan hun kleding. Kocht ik vorig jaar nog een super leuk zomerbroekje, daar hoef ik peuterdochter nu echt niet meer in proberen te wurmen. Tijd voor het opruimen van de kast. En laten hier in de buurt rond deze tijd nou net wat kinderkledingbeurzen zijn waar je je spulletjes te koop kunt aanbieden. Je bepaalt zelf de prijs en labelt je artikelen. Je levert alles in en na afloop kun je het restant van je spullen ophalen en krijg je het geld van de verkoop.

Ik wil er natuurlijk een zakcentje aan overhouden. Maar wat geeft iemand voor een tweedehandsje? Natuurlijk ben ik zelf ook even gaan shoppen op de beurs en dan wordt het vanzelf duidelijk.

Broekjes van de dure merken, zo goed als nieuw? Krijg je daar via marktplaats nog wel een leuk bedrag voor, hier blijven ze liggen als er 7,50€ voor gevraagd wordt. Een euro, misschien anderhalf voor een shirtje of broekje, ongeacht het merk. Babykleding en baby speelgoed kom je aan de straatstenen niet kwijt. Mensen zijn kieskeurig en bovendien zuinig. Voor een dubbeltje op de eerste rang, en anders niet.

Maar als het goedkoop genoeg is, ontstaat er een ander fenomeen: graaien. Met grote bigshoppers, soms zelfs twee of drie, wordt er langs de tafels gestruind. Ziet iets er op het eerste oog leuk uit, dan wordt het zonder echt te kijken in de tas gepropt. Nog voordat ik in de gaten heb wat er gebeurt, verdwijnt zo goed als alles voor mijn neus in de bigshoppers. Ellebogenwerk, pompeus voor een tafel gaan staan, het is blijkbaar allemaal normaal? Na de ronde langs de tafels wordt ergens op een ‘rustig’ plekje (zover als dat er uberhaupt is) de bigshopper doorgenomen en de artikelen nauwkeurig bekeken. Te duur? Terug ermee. Een klein beetje afgedragen? Nee dank je! Verbaasd door dit gedrag snuffel ik nog maar eens tussen de kleertjes die door de graaiers zijn afgekeurd.

En ik? Tja….ik ga waarschijnlijk volgende keer toch weer naar de beurs. Niet met een bigshopper, maar gewoon om te snuffelen of er ergens nog een koopje te halen valt. Want ook ik hou van koopjes, maar dit gaat me (net iets) te ver….

Geef een reactie

