Spaarpot

Zoonlief vroeg laatst aan ons: ‘Mag ik de centjes hebben die je terugkrijgt als je de boodschappen betaald hebt?’ Hij wordt zich langzaam bewust van geld en de waarde ervan. Maar echt een besef heeft hij nog niet.

Ja, wel dat je met geld moet betalen, en dat je soms wisselgeld krijgt. Maar geen idee van hoeveel geld waard is, en dat het wisselgeld (helaas!) altijd minder is dan wat je aan de cassière geeft.

Laatst kwam er een vliegtuig over, en dol als hij is op vliegtuigen volgde de vraag wat het dan kost om mee te mogen in een vliegtuig. Ik antwoordde ‘wel honderd!’. ‘Heb je dat wel, mama?’ En dus zei ik: ‘Nee, dat is wel erg veel geld’. ‘Maar dan mag je mijn centjes wel hebben hoor!’ De lieve schat…

In zijn portemonneetje zitten wat één, twee en vijf centjes. Hij telt nog niet de waarde ervan, maar alleen hoeveel muntstukken het zijn. Maar zoonlief heeft wel al bedacht wat hij iedereen cadeau doet als hij genoeg centjes heeft.

Manlief en ik hebben besloten om dus met zakgeld te beginnen. Op deze manier kan hij spelenderwijs bewuster worden van wat geld is, wat het waard is, en dat je niet alles à la minute kunt kopen.

Je zou zeggen, dit hoort toch standaard bij de opvoeding? Maar soms vraag ik me dat toch af. In het kader van zakgeld ging ik op zoek naar een spaarpot. Ik heb me suf gezocht! Hebben kinderen tegenwoordig geen spaarpot meer? Krijgen ze alles van papa of mama zodra ze erom vragen? De enige spaarpot die ik vond, kostte maar liefst 16,99 euro. Tja, eerst maar 34 weken sparen voordat je een spaarpot kunt kopen? En dan krijgt hij 1 cent wisselgeld om erin te doen. Tenzij ze dat afronden natuurlijk…

Geef een reactie

