Schoolfoto’s

Bij mijn zoon op school komt aan het eind van het jaar de schoolfotograaf. Er wordt een portretfoto, een ‘actiefoto’ en een klassenfoto gemaakt. En samen met kleine zus op de foto al zit ze nog niet op school, kan na schooltijd ook nog even.

Ik herinner me vorig jaar nog goed. Oh jee, is de fotograaf al geweest? Had ik toch even wat gel in je haar moeten doen en een ander setje kleding voor je uitgekozen. Dat laat ik me niet nog eens gebeuren. Dus dit jaar stond het in de agenda genoteerd en gingen we zelfs de week ervoor nog even naar de kapper.

Wat poseerden ze lief samen. En dan afwachten of ze er leuk op staan.

Twee weken later krijg je de inlogcodes voor de website mee. Zoonlief moest van de fotograaf iedere keer ‘patatje’ zeggen. Dat heeft geresulteerd in een onderste-tanden-serie. Dochterlief daarentegen is fotogeniek en loves the camera. En ook samen staan ze er erg lief op.

Maar uiteindelijk is het één grote business. Natuurlijk, zo’n fotograaf heeft goede apparatuur en moet er zijn brood mee verdienen. Maar ze weten je wel op het gevoel te spelen. Foto’s van goede kwaliteit, met de allermooiste en liefste kinderen van de wereld (en dat vindt uiteraard iedere ouder van zijn eigen kinderen). Dan krijg je toch het gevoel: die foto wil ik niet missen in mijn collectie! En dat weten ze. Betaal er dan ook maar voor! Wat een prijzen…

Voor opa, oma, andere opa, oma ook nog een exemplaar? Of toch voordeliger met zo’n totaalpakket. Zucht… steun…. au in de portemonnee…

De volgende keer pak ik toch zelf maar weer eens de camera en maken we er zelf wel een leuke fotoshoot van. Klik klik klik, wat niet goed is gaat weg. Voor 10 cent per foto klaar.

Of nog beter: eindelijk eens al die duizenden foto’s uitzoeken die op de pc staan opgeslagen van alle niet te missen momenten van zoon- en dochterlief…

Geef een reactie

