Peuter-af

De zomer is eindelijk in aantocht en ook hier in het Zuiden van het land gaat de zomervakantie bijna beginnen. Kleuterzoon heeft zijn laatste schoolweek. Nog even een kinderfeestje, een waterdag op school, en nog een eindfeest te gaan. En als hoogtepunt mag ook peuterdochter nu eindelijk gaan oefenen op school. Ze heeft er zo lang naar uitgekeken en is er duidelijk aan toe om naar de basisschool te gaan.

Afgelopen week mocht ze voor het eerst naar school. Zelfverzekerd als ze is zegt ze dag tegen mij en gaat aan het spelen. Enigszins op sleeptouw genomen door zoonlief, die haar alles wijst en haar aan vriendjes en vriendinnetjes koppelt. Na schooltijd komen ze handje handje naar buiten gelopen. Ze heeft het duidelijk naar haar zin gehad. Maar dan komen er alsnog traantjes. Waarom? Omdat de eerste vraag die madam heeft luidt: ‘mama mag ik afspreken?’ Haar gedachte ‘nu ben ik groot’ is uit haar ogen af te lezen. Dat is echt 100% peuterdochter. Maar dit gaat vooral mij nog even te snel, dus nee, nu nog even niet afspreken…

Het is wel een hele verandering, misschien wel meer voor mij dan voor peuterdochter. Geen kinderen meer thuis, afscheid van het kinderdagverblijf. Ook ik ben er wel aan toe, maar toch zal het wel even wennen zijn.

En ja, peuterdochter is geen peuter meer, en kleuterzoon is geen kleuter meer. Dus vanaf nu wordt het kleuterdochter en zoon.

Geef een reactie

