Verhuisplannen

Hoewel mijn blog anders weerspiegelt, heb ik de laatste tijd niet stilgezeten.

Inmiddels gaan beide kinderen naar school, heb ik ander werk en worden er verhuisplannen gemaakt. We zitten in een stroom aan veranderingen. Dat is zeker spannend, maar het voelt 100% goed.

Het verbaast mij vaak hoe stellen om mij heen op jonge leeftijd al veel ‘voor mekaar’ hebben. Huisje, boompje, beestje. Opleiding, baan met goed salaris, auto van de zaak. Daarna volgt het kopen van een huis (en meestal niet het minste of geringste), trouwen met alles erop en eraan, en kindjes erbij. Is dat tegenwoordig de standaard? Het lijkt bijna wel een afstreeplijstje. Voor zichzelf, maar voor mijn gevoel ook voor de buitenwereld. Kijk eens wat wij kunnen, wat wij hebben, wat wij doen. Hoe gelukkig wij zijn…

Helaas zie ik steeds meer in onze leeftijdsgroep de eerste echtscheidingen voorkomen. Het lijstje is klaar, alles is afgestreept. En wat moet je dan nog? Waar is je relatie op gebaseerd? Op gezamenlijke (materiële) doelen die je in rap tempo bereikt hebt? Het huisje boompje beestje dat voor de buitenwereld het perfecte plaatje leek, blijkt lang niet zo perfect te zijn.

Soms heb ik het gevoel dat wij laatbloeiers zijn. Wij huren nog steeds in de sociale huursector. We zijn laat getrouwd, en het was een bescheiden dag omdat de financiën niet anders toelieten. Ook op werkgebied lijkt er nu eindelijk wat stabiliteit te ontstaan. Maar wat ben ik soms dankbaar dat ik meer moeite heb moeten doen om te komen waar ik nu sta. Ik heb het gevoel dat ik bewuster ben van de rijkdom die ik heb. Juist doordat ik weet dat ik met weinig kan rondkomen en toch gelukkig kan zijn.

Natuurlijk kijk ik er enorm naar uit om dit sociale huurwoninkje te verlaten en echt iets van onszelf op te starten. En wat komt er dan veel op je af! Nu zitten we dus midden in het proces van huizen bezichtigen, informatie inwinnen over hypotheken, verzekeringen, en alles wat er bij komt kijken. Leuk, maar ook spannend! En hopelijk genieten we dan lang én samen van de volgende fase.

One thought on “Verhuisplannen

  1. Mooi beschreven, hoe jullie het leven bewust leven en je niet laat leven door normen die van buiten opgelegd worden.

    Like

Geef een reactie

